Tuesday, August 25, 2015

Хората четат все по-малко?


Във Фейсбук имаме един голям чат за book bloggers. Малко по-рано днес някой изпрати статия, контрираща твърдението, че все по-малко хора четат и всички задружно се съгласихме, че четящите НЕ намаляват. Напротив - увеличават се, и то драстично.
Въпреки че смея да се нарека редовен читател от едва две години, от мъничка се помня с книга в ръка. Бях хвалена от възрастни заради това, че чета. Все още съм най-често запомняна с тази ми черта - дотолкова, че когато през пролетта посетих старото ми училище, за да "рекламирам" ЕГ, старата ми учителка по труд и техника ме попита "Нали все още четеш толкова много?". Стана ми хубаво, защото точно тази учителка ме надъха да прочета "Баскервилското куче" на Артър Конан Дойл, сега една от най-любимите ми книги.
Но заедно с въпросите "Можеш ли да ми препоръчаш книга?" и "Нали все още четеш толкова много?" чувам още нещо, казвано най-често от "интелигентно възвишени" личности: "Хората четат все по-малко, похвално е да четеш."
Допреди една година щях да се съглася с вас и да се оплаквам за липсата на читатели. Сега ви се присмивам на "възвишеността"  и "интелекта". Присмивам ви се на това, че намирате четенето за дейност, присъща само на едни такива сноби като вас, и все пак продължавате да се оплаквате, че никой не четял.
Най-известните Booktubers имат десетки хиляди абонати, някои дори са стигнали сто хиляди. Фейсбук групата "Какво четеш" достигна над 20000 члена за краткия период от една година. Следвам редовно около двадесет български книжни блога и се старая да откривам все повече. Аз и още няколко блогърки създадохме страница във Фейсбук на книжна тематика и сме близо до 400 харесвания за по-малко от седмица. Когато се разхождам в парка в Силистра, виждам четящи хора. Когато пътувам с автобуса, виждам четящи хора, които, като мен, увлекат ли се още малко в книгата, ще си пропуснат спирката. Заемала съм копието ми на "Вината в нашите звезди" на петима човека; заех "Задната къща" на бившата ми госпожа по музика, а тя ми даде "Книга за операта".
Джон Грийн и Е. Л. Джеймс върнаха хората в книжарниците, за добро на света и за ужас на литературата. Но може би някой друг път ще говоря за проблемите ми с тях. Е-четците скоро едва ли ще заменят хартиената книга поради редица причини, но благодарение на съществуването им чета повече.
Не, литературни сноби, хората НЕ четат по-малко. Хората четат все повече и повече. Литературата е станала по-разнообразна. Благодарение на технологиите, за които другите някои толкова роптаят, мога да чета в таксито или в автобуса, докато чакам на спирката или на дълга опашка - възможностите са безкрайни.
Литературата е оцеляла толкова, толкова дълго - и скоро няма намерение да умира.

No comments:

Post a Comment